apr
05

Het nieuwe album van Coldplay goed ontvangen

Het nieuwe album van Coldplay, Mylo Xyloto, is over het algemeen goed ontvangen door de internationale pers. Het album wordt door veel reviewers gezien als een van de beste albums van dit jaar, waarmee het volgens deze reviewers kan meekomen met het laatste album van Lady Gaga.

Mylo Xyloto is de opvolger van het uiterst succesvolle album Viva La Vida en het is voor de Britse rockgroep alweer het vijfde studio album sinds de oprichting van de band. Viva La Vida was wereldwijd een grote hit en het was de vraag of de band het succes van Viva La Vida een vervolg kon geven met Mylo Xyloto.

De eerste twee singles van het album zijn inmiddels al uitgebracht. In juni van dit jaar werd Every Teardrop Is A Waterfall uitgebracht en de single Paradise werd in september uitgebracht. De singles werden goed ontvangen door het publiek en ze deden het vrij goed in de verschillende internationale hitlijsten.

De titel van het nieuwe album was voor veel fans een verassing, de naam van het album is uniek en de fans waren dan ook erg nieuwsgierig naar het verhaal achter de titel. Er is volgens Coldplay echter niet echt veel te melden op dat gebied, de titel zou bestaan uit twee zelfverzonnen woorden en deze zouden verder geen betekenis hebben. Ze vergelijken het met het woord Google, dat ook plotseling in woordenboeken verscheen toen de zoekmachine wereldwijd in de publiciteit kwam.

De lengte van het album is wat aan de korte kant, het album heeft 14 tracks met een totale lengte van 44 minuten en 9 seconden. Gemiddeld ongeveer 3 minuten per track dus. Veel reviewers geven aan dat de verschillende tracks vrij uniek zijn ten opzichte van de tracks op de eerdere albums. De reviewers zijn overwegend positief over deze verandering. Wat opvalt is dat veel reviewers aangeven vooral blij te zijn dat Coldplay is gestopt met het imiteren van U2 en dit heeft dus mede bijgedragen aan de vele positieve reviews van het nieuwe album.

De meeste muziekliefhebbers lijken de mening van de reviewers te delen, ze zijn massaal naar de winkel gegaan om het album te kopen. Er zijn inmiddels wereldwijd al meer dan 1 miljoen albums verkocht. Het album doet het in de internationale albumlijsten erg goed en het heeft in meer dan 15 landen, waaronder in Engeland en Amerika, de nummer 1 positie weten te bereiken.

Laat wat van je horen

*